
Püspökladány egy igazi vasutas város. A település története, fejlődése megannyi szállal fonódik össze a vasúttal. A komoly forgalmat bonyolító állomás sok érdekességet nyújt a vasútbarát számára. A 100-as számú vonal felújítása nemrég elérte Püspökladányt, bár erre még az állomáson nem sok jel utal. Püspökladány nagy jelentőségű elágazó-állomás. A 100-as vonalból itt ágazik ki a 101-es számú (Püspökladány-Biharkeresztes) és a 128-as számú (Püspökladány-Békéscsaba) vasútvonal. A biharkeresztesi vonal nemzetközi jelentőséggel is bír, hiszen a magyar végpont után egyenes út vezet Nagyváradon át Kolozsvárra, és más erdélyi városokba. A békéscsabai vonal inkább mellékvonali jellegű, regionális forgalmat lát el. A nemzetközi kapcsolatra érdemes még egy kis figyelmet szánni. Műszaki okok miatt is fontos Ladány, hiszen a 101-es vonal nem villamosított, így a vonatok itt cserélnek mozdonyt. A műveletre 12 perc áll rendelkezésre, ez elég is szokott lenni. ... Püspökladány állomásépülete egy gyönyörű vasúti műemlék, melyet még a Tisza-vidéki Vasút épített 1857-ben. ... A város életében is kiemelt szerepet tölt be az állomás. A csaknem 15 ezres Ladányt mind a megyeszékhellyel, mind a fővárossal a vasút köti össze.... Püspökladány azon kevés állomások közé tartozik, melyek pozitív jövőképet tudhatnak magukénak. A forgalom még jó ideig nem fog csökkenni, és a mozdonycsere is évekig itt fog bonyolódni, hiszen a 101-es vonal villamosításával még jó ideig nem kell számolni. Ez kivételesen nem jelent komoly technológiai hátrányt, hiszen a vonal román folytatása sem villamosított, így egy mozdonycserére valahol mindenképpen szükség lenne. A bevezetőben említett felújítás komoly előnyökkel fog járni utasnak, vasutasnak egyaránt. Jelenleg még a nyílt vonal felújítása zajlik Karcag és Püspökladány között, ami teljes fel- és alépítmény cserét jelent, kiegészülve egy aluljáró építéssel. A vasútállomást a tervek szerint teljesen fel fogják újítani, sínkorona+55 centiméter magas peronok fognak épülni az állomásépület stílusához igazodó perontetővel. (Ez utóbbival kapcsolatban e sorok írója kissé bizalmatlan, ismerve a közelmúlt vasúti fejlesztéseiben a NIF Zrt. kíméletlen hozzáállását a vasúti műemlékekhez). A fejlesztés által kényelmesebb, gyorsabb lesz az eljutás Budapest felé, és az eddiginél biztonságosabb, könnyebb közlekedés válik lehetővé a vasútállomáson, ahol jelenleg még csak pár új felsővezeték-tartó oszlop mutatja a közelgő renoválást.
(Fotó és szöveg: Csolity Vilmos - a teljes cikk: vagy.hu)