2017. November 20. Hétfő Jolán napja van.
Kezdőlap Beköszönő Nagykunság Nagy-Sárrét Hajdúság - Hortobágy Csaba Hírek Szép Tv Zagyva Ági blogja A Farkas család blogjaMagyarországLányoknak-LegényeknekAnyáknak-ApáknakKönyv-, film- és lemezajánló Háromföldi Ki Kicsoda Asszonyok írják Fotoalbum

Most kerüljük a robosztus hangzásokat
2017-11-03 09:05:02

Ha november, akkor Héttorony Fesztivál. Beszélgetés Kiss Ferenccel (a képen) a fesztivál művészeti vezetőjével.

Könyv-, film- és lemezajánló

2017-10-29 12:54:18

Pontosan 500 évvel ezelőtt, 1517. október 29-én Doktor Martin Luther nyilvánosságra hozta 95 tételét és ezzel megváltoztatta az akkor ismert világot.

Szinte napra pontosan félezer évvel később, 2017. október 25-én mutatkozott be A Biblia nem mindenkié című kötet, amely ahhoz a kiállítás-sorozathoz kapcsolódóan született, amelyet a Reformáció 500. évfordulója tiszteletére tavaly év novemberében indított el a Debreceni Református Hittudományi Egyetem (DRHE) és a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány.

Maga a kiállítás-sorozat a kultúrtörténeti szempontból is kiemelkedő esemény évfordulójának azzal kíván emléket állítani, hogy olyan magyar művészek képzőművészeti alkotásait mutatja be, amelyek a Biblia világával, a hittel és az emberi sorskérdésekkel foglalkoznak.

A Biblia az európai kultúrában mindig többet jelentett egy könyvnél: az európai művészet történetében közel kétezer éven át a Biblia eseményeinek, szereplőinek vagy a hozzájuk kapcsolódó morális tartalmaknak az ábrázolása állt a középpontban. A most megjelenő kötet kiindulópontja is a Biblia: célja pedig, hogy kiállítás-sorozat különböző állomásain bemutatott képzőművészeti alkotások ihlette, egyéni hangvételű írásokon keresztül kifejezze és megörökítse azt, amit a 22 szerző 2017-ben a Szentírásról és annak üzenetéről gondol.

Már Thomas Mann felismerte a József és testvéreiben, hogy a jel sokkal erősebb hatást képes kiváltani, mint a szó. Ha tehát a Szentírás hatását szeretnénk igazán megragadni, akkor kézenfekvőnek tűnik a képzőművészethez fordulni. Ezt teszik a szerzők is, akik egy-egy (vagy akár több) alkotás kapcsán írják le gondolataikat a képről, és a kép megalkotásához inspirációt nyújtó bibliai témákról. Nem értelmezni szerették volna az ott elhangzottakat, sokkal inkább a saját, személyes benyomásukat megörökíteni, hiszen „képiesebbnek, mint maga a Biblia, nagyon nehéz lenni, jobban elmesélni pedig a Bibliát, mint ahogy az teszi, teljesen reménytelen. De másképp láttatni ugyanazt, amit én is látok, újra értelmezni azt, amit magam is értek, rámutatni valamire, ami felett eddig mindig elsiklottam, felmutatni az összefüggést ott, ahol más nem látta, s mindezt a művészi igényesség jegyében és a bibliai üzenet talaján – nos, ez már több, mint vizualizáció vagy repetíció. Több, mint kép: ez már kreáció és inspiráció.” (Kustár Zoltán előszavából).
A szerzők esetében tudatos döntés volt, hogy nemre, korra, foglalkozásra vagy felekezetre való tekintet nélkül kerülhessenek a katalógus íróinak sorába, kizárólag annak alapján, hogy személyes kapcsolat fűzi őket a Szentíráshoz.

Szerzők:

Békési Sándor, teológus, képzőművész, KRE HTK

Bodó Antonia, hegedűművész, a Budapesti Fesztiválzenekar tagja

Bornai Tibor, író, zeneszerző

Bölcskei Gusztáv, teológus, DRHE

Döbrentey Ildikó, író

Fabiny Tamás, evangélikus püspök, egyetemi tanár

Frölich Róbert, Országos Főrabbi

Horváth Gergely, rádiós műsorvezető, író

Hűvösvölgyi Ildikó, színművésznő

Jeszenszky Zsolt, zeneipari guru, politikai hobbista

Kedvesné Herczegh Mária, zenepedagógus, népzenekutató, DRHE

Kókai-Nagy Viktor, teológus, DRHE – Komarnó Selye János Egyetem

Korzenszky Richárd OSB, a Tihanyi Apátság perjele

Kubik Anna, színművésznő

Levente Péter, előadóművész, önképző társaslény

Martos Levente Balázs, katolikus pap, a Pápai Biblikus Bizottság tagja

Müller Péter Sziámi

Németh Áron, teológus, DRHE

Papp Lajos, szívsebész

Steinbach József, a Dunántúli Református Egyházkerület püspöke

Szabóné Kármán Judit, romológus, nevelésszociológus, DRHE

Szunyogh László, DLA szobrász

A kötetet Kókai-Nagy Tímea és Kókai-Nagy Viktor szerkesztette, Szabó Ferenc tervezte, a megszólított művek pedig Borsos Miklós, Csernus Imre, Kondor Béla, Péreli Zsuzsa, Tóth Menyhért és Szalay Lajos alkotásai. (forrás: kulturpart.hu)


2017-09-02 03:21:05

A könyv tartalmazza a tavalyi "Én és a Nagyerdő" című pályázat díjazott írásait, valamint a Nagyerdő növény és állatvilágát, verses-képekben! A könyv 2.990 Ft + postaköltségért megrendelhető. A legolcsóbban, előre utalássál tudják elküldeni a Magyar Postán keresztül, ami azt jelenti, hogy 3.300 Ft-ot kell átutalni az Egyesület OTP 11738008-20903156 számlájára, és küldik a könyvet. Bővebb információ: Telefonon: +36 70 321 7225, vagy e-mail-ben: ibolya.marincsak@gmail.com

(forrás: www.nagyerdoertegyesulet.hu)


2017-03-08 17:42:47

Szerintem egyértelmű, hogy az Oscar-díjjal jutalmazott film, a Mindenki (Sing) nem arról szól, amit a felszínen, a közvetlen történésekben látunk. Csak úgy értelmezhető a sztori, ha a film cselekményét szimbólumok sorozataként vagy metafóraként értelmezzük, ami tükröt tart nekünk, a társadalomnak.
Nem egy gyermekkórusról és nem annak karvezetőjéről van szó. Ezért nem értek egyet azokkal a véleményekkel, hogy "klassz, hogy nyertünk egy Oscart, de ez egy rossz film", meg azokkal sem, hogy "remek film, mert egyszerű és univerzális". Szerintem meg egy jó film, de nem egyszerű, nem triviális és egyáltalán nem univerzális. (Bár megérthető külföldi szemmel - maga az Oscar-díj is ezt fejezi ki -, mégis ez egy igazi magyar film, a valóság magyar tükrözésével.)
A film csúcspontjának megoldása inkább mesébe illő, azaz akár egy Disney-film befejezése is lehetne. Ilyen összefogás ugyanis nem létezik, csak az álmokban. Nem létezik olyan, hogy tízéves forma gyerekek így, ilyen egységesen, kéz a kézben szembeszállnak a tanári hatalommal.
Rövidlátó az a felfogás is, hogy a kórus karvezetője személyesíti meg a hatalmat. Hát milyen hatalom az, ami a döntő pillanatban nem képes cselekvésre késztetni a közösséget? A valódi hatalom egyik fele a történetbeli két kislány kezében van, akik ellenállást szerveznek. (A valódi hatalom másik fele meg az igazgató kezében. Lásd alább.)
 
És leginkább: közhely, de ne feledjük, hogy nincs olyan a valóságban, hogy "a gonosz karvezető" és a "romlatlan, tiszta gyerekek" ádáz csatája, nem léteznek tisztán jó és tisztán rossz emberek. Ezért is állítom, hogy mese a felszíni történés. Darth Vader és a lázadók, a karvezető és a gyerekkórus.
Persze tudom, mert látom, hogy sokan még felnőtt fejjel is az egykori ("gonosz") tanárokon akarnak dohogni és annyi energiát se tesznek bele a velük történtek feltárásába , hogy az előbbi közhelyből induljanak ki. Pedig itt a lehetőség. Fogjuk fel: az egyik oldalon a karvezetőt is egy csomó jó szándék vezeti: sikert szeretne a gyerekekkel elérni, a fennálló rendet elfogadva (!) akar szép eredményt (emlékezzünk az igazgató szavaira az elején: mindenkit felvesz a kórusba, abba a kórusba, ami egy versenyen akar nyerni idén is... Ellentmondás ez is: nincs olyan, hogy valaki lemegy egy edzésre és ezzel máris az olimpiai csapat tagja...), aki szerinte egyelőre nem énekel elég jól, azt nem alázza meg, sőt, mindenkinek jár a csoki. Ez lenne hát a gonosz karvezető?... A karvezetőnek versenyben kell győztes eredményt produkálnia úgy, hogy mindezt nem előzi meg versenyszerű kiválasztás! Könnyen belátható, hogy ez egy "mission impossible", tehát maga a karvezető is problémás helyzetben van!
És a másik oldalon, a kislányok úgymond "tiszta, romlatlan kiállása" is egy buta értelmezés: a "neméneklés" botrányának előidézéséhez nem csupán a "hősi igazságszeretet" kell, hanem bizony a rendbontás agresszivitása is. A karvezető megleckéztetése ez, ráadásul a nyilvánosság előtt, megalázó és egyben tiszteletlen pillanatok is egyben. (Tényleg senki sem próbálta a karvezető szemével nézni a filmet?)
Az igazi gonosz tehát nem a karvezető, hanem a rendszer, ami arra kényszeríti magát a karvezetőt, hogy "a cél szentesíti az eszközt" felfogásában tegyen a sikerért, még ha oly humánus módszerekkel is teszi mindezt. A cél márpedig nem szentesíti az eszközt most sem: egy kórus sikere nem indokolja azt, hogy egy kialakulatlan gyermeki lélekbe belegyalogoljon bárki. A rendszer okozza tehát a problémát, ami valamiért nem alakítja ki a kiválasztódás humánus rendszerét, amiben kiderül, hogy Liza szépen énekel, Zsófi viszont ügyesen tornázik. Ami tehát a jó képességeket erősíti és visszacsatolja, nem pedig azt súlykolja, hogy Zsófi nem képes tisztán énekelni, Liza meg béna a tornaórán. Mit tegyen hát a karvezető? Hagyja abba a karvezetést, mert a rendszer erre kényszeríti?  Ez esetben vagy nincs tovább énekkar, vagy jön a helyére egy olyan karvezető, aki elfogadja az alaphelyzetet... Ez a dráma már ismerős is, nem?
A 9-10 éves gyerekek lázadása inkább egy vágy kifejezése, hogy milyen jó lenne, ha így összefognának az emberek. Deák Kristóf filmje szerintem nem ezt üzeni, hanem azt, hogy ébredjünk fel a gyerekmeséinkből. Úgy is szemlélhető a történet, hogy egy rosszul felépített rendszerben jó megoldás csak mesebeli (tehát irreális) lehet, tehát ha reális és mégis jó megoldásokat akarunk az életünkben, akkor jól kell felépítenünk a rendszerünket...
Szerintem több dolog is kiolvasható a filmből, amin érdemes tovább gondolkodni. Az egyik például, hogy a hazug "mindenki jelentkezhet, de rögtön élenjáró teljesítményt akarunk" rendszereket fel kell váltsa a tehetség- és képességalapú, de humánus kiválasztódási rendszer. A másik, hogy olyan oktatókra (edzőkre, menedzserekre, karvezetőkre, vezetőkre stb.) van szükség, akik a rájuk bízott emberekben meglátják a pozitív motivációt és azt képesek úgy támogatni, hogy annak eredménye legyen. De talán más fontosat is lehet még találni a filmben, ha elgondolkodik rajta... mindenki. (Írta:Szilágyi Árpád)


2017-02-28 08:50:37

Gondolkoztam, hogy vajon miért ez a címe. Az angol címe, a SIng, sokkal kevésbé - vagy inkább úgy mondom: másképp - kifejező; mintha tényleg a magyar nyelv páratlanul egyedi és csodálatosan kifejező képzettársítására lenne szükség ahhoz, hogy egyetlen szóval el lehessen mondani, miről, kiről (sőt: mikről, kikről!) szól ez a film.
Mindenről és mindenkiről.
Mindenki került már olyan helyzetbe, mint a főszereplő kislány. Mindenki volt már kívülálló újonc egy közösségben, mindenki küzdött már a beilleszkedés nehézségeivel, és mindenkit akartak már finoman hátrébb tolni.
Mindenki hallgatott már olyan helyzetben, amikor tudta, hogy beszélnie kellene.
Ez a film attól lélegzetelállítóan hiteles és gyomorba vágó, hogy megmutatja: a hallgatás is lehet mindent túlharsogó kiáltás. Hogy nem feltétlenül kell hősnek lenni a lázadáshoz, hogy a bátorság nem valami pátoszosan felsőbbrendű kiváltság, hanem nagyon is hétköznapi erény. Hogy ennek illusztrálására a romlatlan, tiszta és őszinte gyermeki lelkesedést - hadd ne mondjam: naivitást - használja, azzal pedig azt is egyértelművé teszi, hogy a bátorság fokozatosan vész ki az emberből; apró, egyenként tökéletesen logikus, és teljesen megmagyarázható önfelmentések egymásra illesztéséből.
És mindez csak töredéke annak, amit egy 25 perces kisfilm jelenteni tud - és jelent is. MINDENKI nézze meg, MINDENKI beszélgessen róla, MINDENKI fogalmazza meg magában, hogy neki mit üzen.
Érdemes. (írta: Kele János közgazdász, blogger, hivatásos futballőrült, a mágnestábla megszállotja)


2017-01-16 17:36:49

kiss_ferenc_kiss_ferenc_leanydicsero.jpgKiss Ferenc Leánydicsérő című dalciklusát Bognár Szilvia, Herczku Ági, Paár Julianna és Szalóki Ági mutatja be. A folklórihletésű, korszerűen hangszerelt dalok gerincét Kiss Anna őszinte, tiszta szövegei adják. A dalok a négy énekesnő százféle hangján szólalnak meg, hol szemérmesen, hol dévaj módon kitárulkozva, hol játékosan, hol drámaian, attól függően, hogy egy-egy hétköznapi, ünnepi vagy sorsfordító esemény mit hív elő a lányokból. Másként rezdül a gyermeki, az asszonyi, az anyai lélek, más a szerelmes és a sirató nő, a bandázó lány és a magányos asszony. A Leánydicsérő című CD a négy énekesnő és az Etnofon Zenei Társulás közös alkotása.

2016-12-16 12:35:56

3568198_5.jpg"A regény a kiégés után kezdődik: főszereplője G, nógrádgárdonyi ragadványnevén Pesti, reklámszakemberként, kreatívként éli cseppet sem kreatív, ám annál zsúfoltabb és zavarosabb életét, amelynek minden területét fölöslegesnek érzi, teljes magányra és nyugalomra vágyik. Könnyebb lenne megismerkedni egy idegennel, mint találni egy barátot.- mondja. A vágyaktól mentes nyugalmat egy kis faluban, Nógrádgárdonyban találja meg, ahol hamar kiderül, hogy a falusiak élete is tele van fordulatokkal, sőt, a kis falu búra alatt elzárt világa egy másik világ kapuja lehet, melynek hírnöke az Öreg, a legendás szarvasbika. Azt hiszem, a zárak sokkal inkább a beengedés lehetőségét hordozzák, a nyitásról szólnak, nem a zárkózásról - írja a szerző a Rózsalugas című elbeszélésben. És valóban, az izgalmasan szőtt történettel másik világok kapuit nyitja meg az olvasó előtt.
Ebben a novellafüzérben egy férfi útja kanyarog, aki mindvégig a megváltást keresi, miközben nem veszi észre, hogy az a saját kezében van. Mindannyian keresünk, vagy ha nem, akkor minket keresnek. A főszereplő szavaival élve: Én még sohasem kerestem Istent, de néha úgy érzem, ő már felfigyelt rám.
Oberczián Géza könyve, mely a Magyar Napló gondozásában jelent meg minden nagyobb könyváruház polcán megtalálható. (forrás: libri.hu/konyv/nogradgardonyi-naplo )

2016-06-08 14:57:45

__rsek_vit__z.jpgSüveges Gergő Tv-s személyiség kérdésére itt a válasz! 1543 februárja. A töröktől tavaly sikertelenül próbálták visszafoglalni Budát, ráadásul a kísérlet feldühítette Szulejmánt. Idén ismét megpróbálja beteljesíteni régi álmát: Bécset akarja elfoglalni. A Duna mentén, Esztergomon keresztül akar eljutni a híres városba. Eközben az Esztergom közelében lévő faluban, Nagyölveden vígan farsangoznak az érsek helyi nemesei. Várdai Pál, az esztergomi érsek szeretett várának védelmére fogja küldeni őket, miközben elhagyott otthonuk is veszélybe kerül, talán nem is a törökök „jóvoltából”. Ezalatt egy balkáni falucskában, Uzsicében, egy háborúskodásból kiábrándult szpáhi váratlan látogatót kap. Vajon mi sül ki Horváth Bertalan és Murád szpáhi találkozásából? Ez a történelmi regény az átlagosnál jobban törekszik arra, hogy hiteles legyen. Aki Esztergom vagy a Magyar Királyság török-kori történetére, esetleg a hódító Oszmán Birodalomra is kíváncsi, bátran vegye kezébe ezt a könyvet, mert a szórakoztatás mellett az ismeretterjesztés is kiemelt célja. (forrás:prae.hu/article/9249-laskai-osvat-antikvarium-a-konyvheten/)

2016-06-03 08:45:09

214008_galeria_aranysarkany_02.jpgmagyar filmdráma, 85 perc, 1966
Novák Antal Sárszegen él lányával, Hildával. Novák tanát úr az itteni gimnáziumban tanít matematikát és fizikát. Sok gondot okoznak érettségi előtt álló diákjai, különösen a legrosszabb tanuló, Liszner Vili. Az is nagyon bántja, hogy Hildával sem bír, a lány hazudik neki, és egy alkalommal megpillantja osztálya legjobb diákját, Tibort, amint éppen kiugrik a lánya ablakán. A fiú lelkére beszél, és Tibor megígéri, hogy nem találkozik többé Hildával. Az érettségin a tanár kénytelen megbuktatni Lisznert. Az érettségi bankettről hazafelé menet Novákot két sötét alak támadja meg, és rettenetesen összeverik. Egyikükben felismeri Lisznert. Hazaérve Hilda levele várja: megszökött Tiborral. Novákot teljesen összetörik ezek a csapások, és amikor a bosszút lihegő Liszner barátja, az Ostor című zuglap szerkesztője kiteregeti magánélete részleteit újságjában, Novák öngyilkosságot követ el.
(forrás:port.hu/aranysarkany/pls/w/films.film_page?i_film_id=2764)

2016-06-01 12:24:39

harry_potter.jpgAmikor 1997-ben megjelent J.K. Rowling első Harry Potter könyve, a gyerekek világszerte újra olvasni kezdtek. Mivel jómagam felnőttként is szeretek gyerek- és ifjúsági könyveket olvasni, így természetesen erről sem maradhattam le. Imádtam minden sorát és nagy várakozással tekintettem a sorozat következő kötetei elé, és nem csalatkoztam. Azóta többször megajándékoztam magam az élménnyel, bizonyos időközönként halaszthatatlan és sürgető vágyat érzek, hogy a bölcsek kövétől a halál ereklyéi-ig újraolvassam a kis varázslótanonc kalandjait. Nem vagyok egyedül a rajongásommal, sok olyan felnőttet ismerek, akik ugyanilyen lelkesedést mutatnak ebben a témakörben. Mások azonban elhatárolódnak ha szóba kerül, s kijelentik, ez gyerekkönyv, mesevilág, semmi köze a valósághoz. Én ezt másképp látom. Ha valaki valóban olvasta s nem csak legyintett rá olvasatlanul, akkor nehezen hiszem, hogy kívül tud maradni a boszorkány - és varázslóképző iskola bűvkörén. Mert szerintem a Harry Potter nem csak egy mese, de nem ám. A jó és a gonosz néha reménytelennek mutatkozó harcáról szól, a gyengék és erősek összecsapásáról. A könyvben minden élethelyzet és minden emberi kapcsolat fellelhető. A barátság, a szerelem, a családi kötelékek, testvéri viszonyok, a féltékenység ugyanúgy, mint a félelmek, a rémálmok, az elengedés, a halál. Az írónő bemutatja a legjellegzetesebb embertipusokat, a mindenáron hatalomra törő gonoszt, az őt vakon követő gyengéket, akik vezérük által hiszik erősnek és sebezhetetlennek magukat. Az ifjakat, akik az események sodrásában ismerik fel saját képességeiket, s azt is, hogy miben páratlan a másik. Megismerhetünk kiváló pedagógust, esendőt is, s még az is előfordul, hogy valaki nem az, aminek látszik. A hős csak egy szájhős, az örökké gáncsoskodó pedig egy hűséges, sebzett lélek. Akinek a lelke befogadóképes, mindenkire ráismer a könyvben, akikkel együtt él vagy naponta összefut az utcán, a boltban, a munkahelyen, az iskolában. De a legzseniálisabb az, hogy az bánásmód is elsajátítható, ahogyan őket kezelni érdemes. Csak egy kis maradék gyermeki ártatlanság és felnőtt bölcsesség szükséges ahhoz, hogy mindezt észre - és magunkévá tegyük. A Harry Potter az életről szól, mesés és hétköznapi lényekkel és emberekkel, áldozatokkal és felismerésekkel. S a végkifejletben sok-sok harc, küzdelem, sírás és nevetés után, feloldozásként megkapjuk az összegzést is, ami végtelenül egyszerű : hogy igenis érdemes, és soha nem hiábavaló összefogni, csatákat vívni, fejlődni, elbukni, feltápászkodni, új útra lelni. Élni.(Írta: Győri Andrea)

2016-04-29 08:09:12

fekete_ibolya_anyam_es_mas_futobolondok_a_csaladbol_2.jpg"A film egy többgenerációs családtörténet, mely egy betegeskedő nagymama visszaemlékezéseiben elevenedik fel, miközben a jelenben rendre konfliktushelyzetekbe kerül róla gondoskodó lányával. A jelen azonban mindössze keretként szolgál, megpihenő állomásokként ékelődik a múlt nagy fordulópontjai közé, melyek száz évet, négy generációt és rengeteg politikai-ideológiai változást ölelnek fel, de jöhet háború, forradalom, bármilyen új rezsim, egy dolog örök: és ez a család. Így az Anyám nemcsak egy személyes családtörténet, hanem a nagybetűs Család története, egyben a magyar népé.(forrás:filmtett.ro, Irta:Dobi Ferenc)
"Fekete Ibolya családi tablójának szeretnivaló bolondjai a huszadik század Magyarországán futnak végig, Trianontól az ezredfordulóig."(forrás:revizoronline.com Irta:Békés Bálint)

Oldal : 12345678910111213


A J Á N L Ó
S__rr__tiKr__nika.jpg
www.sarretikronika.hu

A háromföld kincse
 kézműves szappanok
www.facebook.com
14463230_536225823237001_4147946727005158799_n.jpg
BRILL
Új esküvői ruhaszalon Debrecenben!
 Külsővásártér 3.sz.
Bejelentkezés: 30 412 96 33
Vadonatúj ruhák, mérsékelt árak,
 kedves kiszolgálás!
https://www.facebook.com/brillszalondebrecen/?fref=ts
www.facebook.com/BelleLelle.magic
uz_v__lgy.png
www.uzvolgye.info

   talitabanner_1.jpg 

www.talita.hu

fr_120_120.gif

www.folkradio.hu


kaiser.jpg
KARCAG
menu_kaiser.jpg

palinkafozo_2db.jpg
www.palinkafoz-ust.hu


kulturpartlogo.jpg